Friday, April 30, 2010

denggi membawa padah..

cik leya merapu di azleya in the house at 8:22 PM
Reactions: 










nyamuk aedes agypti

nyamuk aedes albopictus

hr ni sy nk jd doktor...hahahah... ade bakat ke???xde kot...wa3.. tp topik kte hr ni ye sy nk trgkn sal denggi n nyamuk aedes.. kt atas 2 de 2 jnis nyamuk yg bawak virus denggi.. skunk ni pn kn tgh truk sal org kene denggi.. so kte sume kene la berhati2 dgn wabak ni... lbh truk dr h1n1 kot... korg bley la bezakn sndrik nyamuk2 kt atas 2 ye... sekor kurus, sekor ag berisi..heheh.. tgk la byk gler drh...kenyang er dye kn..actually aku cter sal ni sbb pagi td aku de ceramah sal denggi ni.. so, aku implementkn la...hak3.. ayat xseswai...so aku hebahkn kt org... tp klu silap ampun yee... nyamuk ni hidup lam air jernih taw.. so klo kt umah korg de byk air bertakung, korg buang la.. bkn pe, utk korg jugak kn.. klo korang kene sape yg susah?? korg jugak kn...bhye la.. bru2 ni pn allahyarham din beramboi pn mninggal sbb 2 kn.. cyan dye.. so, xkn kte nk cm 2 gak.. tp klo da ajal 2 xbley nk wat pe.. tp kte blh mghindarinya.. kte kene same2 r jge kbersihan umah kte.. pas uh dr 2 bgtaw aku td klo da kene skali xmustahil bley kne ag.. kali kedua ia jd denggi berdarah... kan bhye 2.. tkot kn.. tp org 2 bgtaw aku jrg org mati sbb denggi berdarah.. yang org slalu mati sbb denggi shock.. tah r sape yg trkejut aku xtaw..hak3.. tp 2 la yg plg bhye.. n denggi ni de 4level.. den 1,den2,den3,den4.. klo kene den1 bley kene den yg len ag.. denggi ni plak penyakit berjangkit.. tp bknla berjgkit dr org.. tp dr nyamuk yg geget org demam sblm 2.. nyamuk ni bley hidup sebulan utk betina n seminggu utk jantan.. so, klo korg nkhidup sehat korg wat la lgkah berjaga2.. pandai2 korg la k.. korang nk taw lbh lnjut search la k.. aku pn da xbrani nk bgtaw lbh2.. tkot salah fakta..hahahah...

ni pic 4today mse cermah td..:


dorg ni mmg gler brgambo... fon aku kt tgn dorg je sbb dorg sebok bergmbo...he3

Share/Save/Bookmark

0 wink! wink!:

 

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...